• Karol Wojtyła - Jan Paweł II - Miłość i odpowiedzialność

49.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 48h
Cena przesyłki 13.5
Odbiór osobisty (Częstochowa) 0
Kurier Inpost 13.5
InPost Paczkomaty 24/7 13.5
Kurier Inpost (Pobranie) 17.5
InPost Paczkomaty 24/7 (Pobranie) 17.5
Kurier DPD 18
Pocztex Kurier48 22
Kurier DPD (Pobranie) 23
Pocztex Kurier48 (Pobranie) 28
Dostępność Mało
Waga 0.488 kg

Wykłady lubelskie Karola Wojtyły obejmują cykle wykładów monograficznych wygłoszonych na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w latach 1954-1957. Karol Wojtyła w swoich rozważaniach podejmuje wiele doniosłych dla etyki zagadnień (akt i przeżycie etyczne, dobro i wartość, norma i szczęście), dokonuje ich wnikliwej, rzetelnej analizy odwołując się do głównych pism klasyków etyki.

Tematem książki są zagadnienia etyki seksualnej - stąd jest ona zaadresowana do wszystkich, których te zagadnienia interesują bądź w sposób teoretyczny, bądż też praktyczny. Książka powstała w oparciu o dwa źródła: własne, pośrednie doświadczenie autora, którego dostarcza praca duszpasterska oraz Ewangelia i Nauka Kościoła. 

fragment tekstu:

(...) 
Interpretacja "libidystyczna' 
Wypaczenie w kierunku przesadnego rygoryzmu - w którym odkryliśmy zresztą swoisty przejaw myślenia utylitarystycznego (extrema se tangunt!) - nie jest jednakże na ogół biorąc tak częste jak przeciwne mu wypaczenie, które nazwiemy tutaj "libidystycznym". Nazwa ta nawiązuje do łacińskiego słowa libido (rozkosz płynąca z użycia), którym posłużył się w swojej interpretacji popędu seksualnego Z. Freud. Pomińmy w tym miejscu szersze omówienie freudowskiej psychoanalizy, jego teorii podświadomości. Freud uchodzi za przedstawiciela panseksualizmu, skłonny jest bowiem wszelkie przejawy życia ludzkiego, poczynając już od spotykanych u niemowlęcia, tłumaczyć jako przejawy popędu seksualnego. Wprawdzie tylko niektóre z tych przejawów zwracają się wprost i wyraźnie do przedmiotów i wartości seksualnych, wszystkie jednak zwracają się bodaj pośrednio i niewyraźnie do rozkoszy, libido, a rozkosz ta ma zawsze znaczenie seksualne. Stąd Freud mówi przede wszystkim 
o popędzie do rozkoszy (Libido-trieb), a nie o popędzie seksualnym. W tym miejscu ważne jest właśnie to, że popęd seksualny w jego ujęciu jest zasadniczo popędem do rozkoszy. 
Takie postawienie sprawy jest następstwem partykularystycznego 
i czysto subiektywistycznego widzenia człowieka. W ujęciu tym o istocie popędu seksualnego decyduje to, co stanowi najbardziej wyrazistą i narzucającą się treść ludzkich przeżyć w dziedzinie seksualnej. Treścią taką - zdaniem Freuda - jest właśnie owa rozkosz - libido. Człowiek pogrąża się w niej, kiedy staje się jego udziałem, a dąży do niej, kiedy jej nie przeżywa, jest więc wewnętrznie zdeterminowany do jej szukania. Szuka jej wciąż i poniekąd we wszystkim, co czyni. Ona jest jak gdyby celem pierwszorzędnym popędu seksualnego, a nawet całego życia popędowego w człowieku - celem per se. Przekazywanie życia, prokreacja, jest w tym ujęciu tylko jakimś celem ubocznym - celem per accidens. Cel obiektywny popędu jest więc w tym ujęciu dalszy i jakby nieistotny. Człowiek został zarysowany przez psychoanalizę tylko jako podmiot, a nie jako przedmiot, jeden z przedmiotów obiektywnego świata. (...)





Spis treści:

Wprowadzenie

Wstęp do wydania I
Wstęp do wydania II

OSOBA A POPĘD
Analiza słowa "używać"
Osoba jako podmiot i przedmiot działania

Pierwsze znaczenie słowa "używać"
Drugie znaczenie słowa "używać"
Krytyka utylitaryzmu
Przykazanie miłości a norma personalistyczna

Interpretacja popędu
Instynkt czy popęd?

Popęd seksualny jako właściwość jednostki
Popęd seksualny a istnienie
Interpretacja religijna
Interpretacja rygorystyczna
Interpretacja "libidystyczna"
Uwagi końcowe

OSOBA A MIŁOŚĆ
Analiza metafizyczna miłości
Słowo "miłość"

Miłość jako upodobanie
Miłość jako pożądanie
Miłość jako życzliwość
Problem wzajemności
Od sympatii do przyjaźni
Miłość oblubieńcza

Analiza psychologiczna miłości
Wrażenie i wzruszenie

Analiza zmysłowości
Uczuciowość i miłość uczuciowa
Problem integracji miłości

Analiza etyczna miłości
Przeżycie a cnota

Afirmacja wartości osoby
Przynależność osoby do osoby
Wybór i odpowiedzialność
Zaangażowanie wolności
Problem wychowania miłości

OSOBA A CZYSTOŚĆ
Rehabilitacja czystości
Czystość a resentyment

Pożądliwość ciała
Subiektywizm a egoizm
Struktura grzechu
Pełny sens czystości

Metafizyka wstydu
Zjawisko wstydu seksualnego i jego interpretacja

Prawo absorpcji wstydu przez miłość
Problem bezwstydu

Problematyka wstrzemieźliwości
Opanowanie i obiektywizacja

Czułość a zmysłowość

SPRAWIEDLIWOŚĆ WZGLĘDEM STWÓRCY
Małżeństwo
Monogamia a nierozerwalność

Wartość instytucji
Rozrodczość a rodzicielstwo
Wstrzemięźliwość okresowa. Metoda i interpretacja

Powołanie
Pojęcie "sprawiedliwości względem Stwórcy"

Dziewictwo a dziewiczość
Problem powołania
Ojcostwo i macierzyństwo

SEKSUOLOGIA A ETYKA. Spojrzenie uzupełniające
Uwagi wstępne

Popęd seksualny
Problem małzeństwa i współżycia
Problem świadomego macierzyństwa
Psychopatologia seksualna a styka
Terapia

Liczba stron 255
Oprawa miękka
Format 170 x 240 mm
Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.